Over Alexander Wijninga
(soon available in English)
Alexander Wijninga (1995) is startup/scale up-ondernemer en CEO & founder van Watermelon
Alexander is a successful nascent entrepreneur who became known with trial and error at a young age. . His current company, Watermelon, offers companies a tool which allows them to automate their customer service for 85 percent. His ambition? To market great tech products as a succesful work team.
Alexander startte op zijn zeventiende al met ondernemen. Vroeger wilde hij altijd bij de luchtmacht. Helaas kwam hij niet door de selectie en moest hij op zoek naar een alternatief. Hij koos voor een studie rechten, maar al snel bleek dit niet de juiste keuze te zijn. Hij stopte met zijn studie en startte met zijn bedrijf, The Next Network, een social mediamarketingbureau waarmee hij bedrijven als Bakker Bart en Alpro trainde in social media. Het bedrijf was succesvol, maar smaakte naar meer.
Samen met compagnon Charl Haas is hij in 2017 Watermelon gestart, een concept voor een klantenservice, waarmee bedrijven via WhatsApp konden communiceren met klanten. Klanten waren op de hoogte dat het een onofficiële koppeling betrof, dus een bepaald risico met zich mee bracht, maar omarmden het concept en het bedrijf groeide gestaag. Watermelon kreeg grote bedrijven als klant en elke dag kwamen er tientallen nieuwe bedrijven bij. Het succes bleek echter van korte duur. Tijdens een grote lancering van een plaat van een grote artiest kwamen de WhatsApp-berichten bij klanten niet meer binnen. Deze bleken te zijn geblokkeerd door WhatsApp zelf. Dit was het begin van het uiteindelijke faillissement in juli 2016, vlak nadat Alexander de prijs voor ‘meest veelbelovende jonge ondernemer van 2016’ in ontvangst had mogen nemen.
Het idee achter Watermelon liet Alexander echter niet los. Hij verkocht zijn social mediamarketingbureau en ging met het geld naar de curator. Samen met geld van investeerders kon hij Watermelon nieuw leven inblazen en kreeg het bedrijf een tweede kans. Openheid van zaken en een open communicatie in het verleden zorgden ervoor dat Watermelon een groot aantal klanten wist te behouden. In het huidige klantenbestand zijn namen te vinden als PepsiCo, Nutrica, Domino’s pizza’s.
Inmiddels is Watermelon, dat in januari 2018 gelanceerd werd, ook actief op de Europese markt.
In al die jaren dat Alexander Wijninga nu ondernemer is heeft hij veel geleerd. Had hij voorheen beperkte kennis van financiële zaken, inmiddels stuurt hij de hele organisatie op een liquiditeitsprognose. Ook als manager is hij gegroeid. Belangrijke pijlers binnen zijn bedrijven zijn openheid, eerlijkheid en vastberadenheid.
Alexander is een rolmodel, een inspirator en weet zijn publiek uit te dagen verder te gaan dan ze zelf dachten te kunnen gaan. Na een lezing van Alexander vertrek je dan ook met een flinke dosis energie.
Alexander Wijninga is inzetbaar als spreker en gastdocent op het gebied van ondernemerschap, startups/scale-up, chatbots, sales, marketing, social media en social mediamarketing.
Informeer bij Anne Marie Westra naar de verdere mogelijkheden via e-mail - annemariewestra@e-plu.nl of telefoon +31-534347567 / +31-648828577.
Bekijk hieronder de Ted Talk van Alexander voor TedxYouth, ‘opgeven is geen optie’, waarin hij vertelt hoe hij is begonnen als ondernemer. Wat voor geweldige lessen hij heeft geleerd, welke moeilijke momenten hij heeft meegemaakt en hoe hij daarmee om is gegaan.