About Joanneke van Veen
(soon available in English)
Nadat zij een ontwikkelprogramma voor high potentials succesvol heeft afgesloten, start Joanneke van Veen (1986) op haar 23e haar eerste bedrijf in de reclame met een aantal vennoten.
Nog groen en nat achter de oren weet ze direct dat ze verantwoordelijkheid wil dragen en partner wil worden. Die drive van vooruit willen en kansen willen creëren maakt dat dit realiteit wordt. Een realiteit die er stevig in hakt en waarbij ze taken en functies krijgt waarbij ze zich tijdens het werk de vaardigheden eigen moet maken. Het zelf willen doen vormt een rode draad; in openheid en kwetsbaarheid de bijbehorende druk het hoofd bieden en presteren. Ondernemen on the move. In 2013 richt zij haar eigen bedrijf Cherry! op en vanuit Cherry! helpt Joanneke ondernemers op weg om met een frisse blik samen orde op zaken te stellen of kansen beter te benutten: een co-ondernemer die samen met jou aan de slag gaat en nieuw perspectief brengt in je huidige business of daarbuiten.
Zo bedacht ze het concept Purchase Pool en werd met één van haar Cherry! Engagement klanten, hello.smile, branchewinnaar in de tandheelkunde bij de Nationale Business Succes Award. In de finale werd ze verkozen tot winnaar in de categorie ‘Beste Kleinbedrijf’ en runner up ‘Beste Vrouwelijke CEO’ van Nederland. Met veel enthousiasme en energie hebben de medewerkers onder leiding van Joanneke gewerkt aan vernieuwing van de praktijkvoering. Voorop stond – en staat – het betrokken krijgen van de eigen mensen. Geloof en perspectief bieden en laten merken dat zij gewaardeerd en gehoord worden. Binnen de kortste tijd is gereorganiseerd, afscheid genomen van twee vestigingen, zijn de financiën op orde gebracht, de nieuwe medewerkers totaal empowered en de onderneming klaargemaakt voor verdere groei.
De reorganisatie die ze daar succesvol doorvoerde maakte dat ze een nieuw product wilde ontwikkelen: NoticeMe. Bedacht en ontwikkeld vanuit de frustratie dat je als ondernemer al zoveel moet en allerlei randzaken hierdoor vaak worden gemist; denk aan dat ene contract waar je eigenlijk vanaf had gewild, maar net te laat achter kwam. En hoe kies je nou een nieuwe leverancier die goed presteert?
Haar bevlogenheid blijft niet onopgemerkt. Maar het ging haar niet altijd voor de wind. Haar doorzettingsvermogen komt ook goed van pas in haar privéleven waar ze het nodige te verwerken krijgt en in de jaren als jonge ondernemer waren er ook vele tegenslagen, zeker niet alles lukte. Toch is zij haar ondernemersdrang nooit kwijtgeraakt. Het heeft haar gevormd, gesterkt en met haar nieuwe start-up heeft ze middels crowdfunding geld opgehaald, waardoor ze nu opnieuw de markt hoopt te bestormen met een nieuw Cherry! concept. Ze hoopt dat mensen vooral in deze tijd toch kiezen voor hun passie. Want wanneer je doet wat je wilt, en kunt zijn wie je bent, kun je zoveel meer bereiken.
Joanneke vindt het onvoorstelbaar dat je je uit het veld zou moeten laten slaan door tegenslagen. Het leven biedt immers zoveel kansen: je hoeft alleen maar ja te zeggen en niet op te geven. Met haar persoonlijke verhaal weet Joanneke haar publiek direct te pakken. Naast ondernemerschap en leiderschap staat centraal het maken van de juiste keuzes, zonder je daarbij te laten leiden door angst, om uiteindelijk datgene te doen wat je echt wilt doen.
Bekijk hieronder de video over het ontstaan van Joanneke's nieuwe start-up, NoticeMe, waarvoor zij een succesvolle crowfundingcampagne voerde.
Joanneke van Veen is inzetbaar als spreker en gastdocent op het gebied van start-ups, jong ondernemen, falen & winnen en mindset. Please contact Anne Marie Westra to inquire about further possibilities, by email - annemariewestra@e-plu.nl, or telephone +31- 534347567.