About Kaj Morel
(soon available in English)
Kaj Morel (1971) is pionier van de betekeniseconomie, identiteitsmarketingexpert en organisatieadviseur. Met zijn huidige bedrijf De Zaak van Betekenis zet hij zich in om gezamenlijk een samenleving te realiseren – de betekeniseconomie – waarin organisaties zich bewust zijn van hun betekenis voor anderen en actief bezig zijn om deze te vergroten. Kaj Morel gelooft daarbij in de kracht van echt en oprecht!
Het professionele leven van Kaj Morel is op te delen in twee periodes: voor en na 2007. Na zijn studie sociale- en organisatiepsychologie (cum laude) werkte hij tot 2007 aan de Technische Universiteit van Delft voor de faculteit van het Industrieel Ontwerpen waar hij in 2000 promoveerde. Hij was docent-onderzoeker op het gebied van consumentengedrag, productontwikkeling en marktonderzoek. Hij begeleidde ruim 40 afstudeerders bij uiteenlopende bedrijven. Hij publiceerde en reviewde artikelen in wetenschappelijke tijdschriften en hield presentaties op wetenschappelijke conferenties. Ook was hij promovendimentor voor de faculteit en maakte hij deel uit van het team dat het nieuwe bachelorprogramma Industrieel Ontwerpen ontwikkelde. In 1999-2000 maakte hij een korte uitstap naar de Erasmus Universiteit waar hij werkte als docent Marketing Management.
‘Wat doet het ertoe wat ik doe?’ Deze vraag kwam tijdens zijn gehele academische loopbaan steeds terug. Begin 2007 besloot Kaj deze vraag niet langer te parkeren, maar te onderzoeken. Na vier coachinggesprekken lag de conclusie op tafel: ‘Dit is niet wat ik wil blijven doen’. Daarop heeft hij zijn leven radicaal omgegooid. Zijn belangrijkste drijfveer: een bewuster leven leiden en werk doen dat er echt toe doet. Zijn vrouw begreep hem direct en samen met hun toen nog jonge kinderen is hij van Delft naar Holten verhuisd om in eerste instantie voor een jaar te gaan werken als identiteitsmarketeer in Almelo. Uit volle overtuiging een onzekere toekomst tegemoet!
De rest is geschiedenis. Het bleek een gouden stap voor Kaj en zijn gezin. Helemaal op zijn plek in Holten en gegrepen door het leven en denken vanuit identiteit en betekenis ontwikkelde Kaj zich tot een strategisch organisatieadviseur gespecialiseerd in identiteitsmarketing en betekeniseconomie. Samen met Gert Disberg en Paul Mersmann richtte hij in 2009 de Betekenisfabriek op. Van 2009 tot 2016 ontwikkelde hij bij Hogeschool Saxion als lector identiteitsmarketing het gelijknamige lectoraat. In 2017 startte hij zijn eigen bedrijf De Zaak van Betekenis en richtte hij samen met vier ondernemers de Stichting Betekeniseconomie in Twente op met als doel de betekeniseconomie werkbaar en merkbaar maken.
Kaj is een strategisch organisatieadviseur met voorliefde voor praktisch toepassen, werkzame hulpmiddelen ontwikkelen en zaken daadwerkelijk voor elkaar krijgen. Hij is allergisch voor oppervlakkigheid en voor rapporten die in de la blijven liggen. Kaj gelooft in doen vanuit een stevig inhoudelijk fundament. Geen luchtfietserij en hapklare oplossingen, wel praktisch idealisme. Eerst geloven dan zien past bij zijn benadering van het leven. Daarom vindt hij het zo belangrijk om kennis en inzichten bij mensen te brengen die er niet vanzelf mee in aanraking komen maar er wel baat bij hebben. Dit heeft onder andere geleid tot twee toegankelijke en laagdrempelige boeken: Identiteitsmarketing. Waarom wij bestaan (2010) en Tijd voor de betekeniseconomie. Het verhaal over onze economie dat ze je nooit vertellen (2018).
Kaj is conceptueel ijzersterk. Hij ziet en legt gemakkelijk en snel verbanden tussen uiteenlopende onderwerpen en kan deze tot de kern terugbrengen en helder uitleggen. Daarnaast heeft hij veel ervaring in het praktisch maken van ideeën en modellen. Hij stelt vragen die niet gesteld worden, neemt niets voor vanzelfsprekend aan en prikkelt graag de verbeelding. Betekenisdenken verandert namelijk je perspectief op vrijwel elk vraagstuk of onderwerp waarmee je in aanraking komt.
Een lezing of training van Kaj raakt je omdat hij zelf doorleefd heeft wat hij vertelt en staat voor zijn boodschap. Hij inspireert je omdat je altijd nieuwe inzichten meekrijgt in combinatie met praktische hulpmiddelen om deze inzichten toe te passen in je eigen leven. De werkelijke impact van zijn verhaal ervaar je vaak pas dagen of weken later. Dan weet je dat betekenisdenken ook jou gegrepen heeft.
Kaj Morel is inzetbaar als spreker, trainer en gastdocent op het gebied van betekeniseconomie, sociaal ondernemen en identiteitsmarketing. Daarnaast is hij in te zetten als (vaste) tafelgast bij mediaprogramma’s. In deze rol reageert hij vanuit zijn perspectief op onderwerpen die liggen op het snijvlak van economie en maatschappij.
Informeer bij Anne Marie Westra naar de verdere mogelijkheden via e-mail - annemariewestra@e-plu.nl, of telefoon +31-534347567.